SYGNALIŚCI – Jakie działania trzeba podjąć? Jak wprowadzić regulamin zgłoszeń wewnętrznych?
Niedawno opublikowałam pierwszy wpis nt. sygnalistów. Przypominam, że nadal nie została uchwalona ani nie weszła w życie polska ustawa „wprowadzająca” unijną dyrektywę do Polski.
Nawiązując do tego wpisu:
poniżej wyszczególniam kroki, jakie należy podjąć, żeby wprowadzić procedurę zgłoszeń wewnętrznych.
I. Sygnaliści 2022| Jakie systemy zgłaszania nieprawidłowości będą dostępne?
Przypominam, że sygnaliści będą mieli możliwość dokonywać zgłoszeń w ramach trzech systemów:
- systemu zgłoszeń wewnętrznych – utworzonych przed podmioty prywatne i publiczne, co do zasady, dla swoich pracowników,
- systemu zgłoszeń zewnętrznych – do odpowiednich organów państwa (m.in. do Rzecznika Praw Obywatelskich) oraz
- w ramach ujawnienia publicznego.
Z punktu widzenia pracodawców istotna jest kwestia systemu zgłoszeń wewnętrznych.
II. Sygnaliści | Jak wdrożyć system zgłoszeń wewnętrznych?
⇒ Po pierwsze, trzeba rozważyć, w jakim kształcie system zgłoszeń wewnętrznych może funkcjonować w danym zakładzie pracy.
Nie ulega wątpliwości, że każdy system będzie dobry, o ile zostanie dostosowany do warunków panujących w danym zakładzie pracy (inny, bowiem, system będzie właściwy dla zakładu produkcyjnego czy sklepu wielkopowierzchniowego, a inny dla przedsiębiorstwa informatycznego).
Jakie kwestie należy przeanalizować?
Z pomocą przychodzi chociażby art. 29 projektu ustawy, z którego wynika, że regulamin ma określać:
– jaki jest tryb przekazywania zgłoszeń (za pośrednictwem, jakich kanałów mają być przekazywane zgłoszenia – e-mailowo, do wystawionego pudełka, telefonicznie etc.),
– kto odpowiada za przyjęcie zgłoszeń i ich weryfikację,
– kto może przekazywać zgłoszenia (czy tylko pracownicy),
– czy zgłoszenia mogą być anonimowe,
– działania następcze, jakie mogą zostać podjęte w wyniku weryfikacji zgłoszenia,
– jaki jest tryb przekazywania sygnaliście informacji o przyjęciu zgłoszenia oraz informacji zwrotnej po weryfikacji zgłoszenia,
– wyszczególnienie naruszeń, jakie mogą być zgłaszane w ramach ustawionej procedury.
⇒ Po drugie, jak już gotowe będą założenia systemu zgłoszeń wewnętrznych, warto przystąpić do stworzenia regulaminu zgłoszeń.
⇒ Po trzecie, regulamin zgłoszeń podlega konsultacji
z zakładowymi organizacjami związkowymi albo z przedstawicielami pracowników (jeśli u pracodawcy nie będą działały zakładowe organizacje związkowe).
Konsultacje nie są wiążące dla pracodawcy, jednak, będą musiały się odbyć.
⇒ Po czwarte, po konsultacjach pracodawca powinien podać do wiadomości tekst regulaminu do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Regulamin zgłoszeń wewnętrznych wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
III. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych
Muszę wspomnieć o tym, że każdy pracodawca, który wdrożył system zgłoszeń wewnętrznych, ma obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń. Za prowadzenie rejestru zgłoszeń może być odpowiedzialna osoba czy dział wyznaczone do przyjmowania zgłoszeń.
Zapoznaj się tez z artykułem:
Jakie dane są ewidencjonowane w rejestrze zgłoszeń?
– data wpływu zgłoszenia,
– numer zgłoszenia,
– przedmiot naruszenia,
– informacja o podjętych działaniach następczych,
– data zakończenia sprawy.
Dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowane przez okres 5 lat od dnia przyjęcia zgłoszenia.
Postanowienia dotyczące wyznaczenia osób do prowadzenia rejestru czy wzór takiego rejestru mogą się znaleźć w regulaminie zgłoszeń wewnętrznych.
[otw_shortcode_info_box border_type=”bordered” border_style=”bordered” shadow=”samonaśladownictw” rounded_corners=”rounded-5″ icon_size=”large” icon_url=”https://e-prawopracy.pl/wp-content/uploads/2016/07/koperta-01.png”]Jeśli masz jakiekolwiek pytania odnośnie do tematu sygnalistów lub chcesz wprowadzić regulamin zgłoszeń wewnętrznych, ale potrzebujesz pomocy przy jego sporządzeniu lub wdrożeniu, napisz do mnie na adres: [email protected] [/otw_shortcode_info_box]
Photo by Lindsay Henwood on Unsplash
Napisz komentarz