Angielska emerytura najczęściej kojarzy się Polakom, jako to lepsze świadczenie.

W większości przypadków – tak właśnie jest, co wiąże się zapewne z faktem, że Wielka Brytania ma jeden z najlepiej rozwiniętych rynków emerytalnych na świecie.

Dlatego w dzisiejszym wpisie chciałabym przedstawić podstawowe kwestie związane z jej otrzymaniem.

I. Jakie emerytury są w Anglii?

W brytyjskim systemie prawnym można wyróżnić kilka rodzajów emerytur:

  1. state pension – emerytura państwowa, która dzieli się na:

a) basic state pension – państwowa emerytura podstawowa,

b) additional state pension – dodatkowa emerytura państwowa (uzależniona od osiąganych dochodów oraz wysokości i ilości wpłaconych składek),

  1. occupational pension – emerytura firmowa (wypracowana w zakładzie pracy),
  2. personal pension – emerytura indywidualna (oparta na prywatnych inwestycjach).

W 2016 r. powyższy system został znowelizowany.

Wprowadzono new state pension (czyli nową emeryturę państwową), którą można uzyskać po osiągnięciu określonego wieku (docelowo 68 lat).

W 2018 r. świadczenie to wynosiło 164,35 funtów tygodniowo, natomiast w 2019 – 168,60 funtów na tydzień.

II. Kto ma prawo do angielskiej emerytury? Jak uzyskać emeryturę angielską?

Prawo do angielskiej emerytury ma każdy, kto przepracował na Wyspach co najmniej 10 lat i osiągnął wiek emerytalny.

W przypadku posiadania krótszego okresu – zastosowanie znajdą przepisy dotyczące koordynacji systemów emerytalnych (przynajmniej do momentu gdy Wielka Brytania jest w Unii Europejskiej), co oznacza, że angielski urząd uwzględni zarówno brytyjski staż pracy (np. 7 lat), jak i np. polski (np. 3 lata).

Niemniej – zapłaci jedynie za czas faktycznie przepracowany na Wyspach (w tym wypadku za 7 lat).

Pamiętaj, że przydatnym linkiem dla Ciebie może być https://www.tax.service.gov.uk/check-your-state-pension.

Z tej strony uzyskasz informację o liczbie lat składkowych, sumie odprowadzonych składek oraz ewentualnych przerwach w ich odprowadzaniu. W tym celu należy utworzyć własny profil (Government Gateway account) na wyżej podanej stronie internetowej.

Będzie wymagało to od Ciebie podania m.in. imienia i nazwiska oraz numeru ubezpieczenia (national insurance number).

Warto przygotować jeden z ostatnich odcinków wypłaty (payslip). W celu weryfikacji zostaniesz poproszony o podanie wysokości odprowadzonych w ostatnim okresie składek ubezpieczeniowych.

III. Gdzie złożyć wniosek o uzyskanie zagranicznej emerytury?

Można to zrobić w polskim oddziale ZUS właściwym ze względu na Twoje miejsce zamieszkania.

Składa się formularz ZUS Rp-1E wraz z załącznikami, tj.:

  • formularz unijny E 207 PL– dotyczy przebiegu ubezpieczenia wnioskodawcy,
  • potwierdzenie okresu składkowego– w przypadku brytyjskiego zatrudnienia mogą to być wyżej wspomniane odcinki wypłat (payslipy), ale również inne dokumenty jak np. potwierdzenie ubezpieczenia (national insurance record statement),
  • potwierdzenie nabycia prawa do polskiej emerytury– najczęściej są to świadectwa pracy lub legitymacje ubezpieczeniowe.

Istotne jest to, by powyższe dokumenty zostały wypełnione w sposób poprawny i kompletny.

W przeciwnym wypadku nie rozpoczniesz procedury w angielskim urzędzie emerytalnym.

Na zakończenie dodam jedynie, iż najczęściej zadawanym mi ostatnio pytaniem jest to, czy brexit może spowodować utrudnienia dla Polaków w zakresie nabycia angielskich praw emerytalnych. Na to pytanie trudno w tym momencie odpowiedzieć. Przede wszystkim termin opuszczenia UE przez Wielką Brytanię ciągle się oddala.

Trudno mi jednak wyobrazić sobie, by przez tego typu sytuację Polacy automatycznie stracili możliwość uzyskania brytyjskiej emerytury.

Z pewnością zajdzie potrzeba wypracowania specjalnej procedury w tej kwestii, którą w odpowiednim czasie opiszę na blogu.

[otw_shortcode_info_box border_type=”bordered” border_style=”bordered” shadow=”shadow-down-left” rounded_corners=”rounded-5″ icon_size=”medium” icon_url=”https://e-prawopracy.pl/wp-content/uploads/2016/03/1457803526_Streamline-58-2.png”]Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres [email protected] [/otw_shortcode_info_box]


    Skorzystaj z porady

    Jestem bardzo zadowolony z usług Kancelarii Radcy Prawnego Katarzyna Klemba w sprawie konfliktowej z ZUS. Doświadczenie w sprawach spornych z ZUS i pełne zaangażowanie okazały się kluczowe dla pozytywnego rozstrzygnięcia mojej sprawy. Profesjonalizm, skuteczność w prezentacji argumentów oraz zrozumiałe tłumaczenie skomplikowanych kwestii sprawiły, że zakończenie sprawy było nie tylko pozytywne, ale także nieskomplikowane. Gorąco polecam usługi tej kancelarii każdemu, kto potrzebuje eksperta z doświadczeniem w obszarze sporów z ZUS.

    Paweł Horodecki Avatar Paweł Horodecki

    Pani Katarzyna posiada szeroką wiedzę i do każdej sprawy podchodzi bardzo profesjonalnie a przy tym jest osobą naprawdę miłą i życzliwą! Moją sprawę poprzednio prowadziły dwie inne kancelarie adwokackie bezskutecznie zmieniałam, byłam nie zadowolona. Oczywiście na początku obiecująco rozpatrywali sprawę poczym na rozprawie nie angażowali się by pomagać a po rozprawie twierdząco oceniali, że nie mam szans. Zmieniłam ponownie zdecydowałam się na Panią Katarzynę i jestem bardzo zadowolona! Na rozprawach bardzo dobrze mnie reprezentowała, walczyła do końca i wygraliśmy sprawę! Można śmiało powiedzieć, że uratowała nam Pani Katarzyna przyszłość! Jeszcze raz Dziękujemy! Gorąco polecamy

    Angelika Avatar Angelika

    Napisz komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *