26 kwietnia 2023 r. wejdzie w życie rewolucyjna nowelizacja Kodeksu pracy

Ustawa zmieni kodeks pracy w wielu obszarach, przede wszystkim związanych z zawieraniem stosunku pracy i uprawnieniami związanymi z rodzicielstwem.

W kilku kolejnych wpisach przybliżę zmiany na blogu. Dziś zajmiemy się nową informacją o warunkach zatrudnienia

I. Informacja o warunkach zatrudnienia – jak jest obecnie do 26 kwietnia 2023r?

Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 29 k.p.,  pracodawca informuje nowo zatrudnionego pracownika w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o:

1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy (a obowiązek taki ma pracodawca zatrudniający przynajmniej 50 pracowników) to musi poinformować dodatkowo o:

6) porze nocnej,

7) miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia,

8) przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Brzmi to dość obszernie, ale w praktyce taka informacja jest stosunkowo krótka (tym bardziej, że informacja może zawierać odesłania do przepisów).

II. Informacja o warunkach zatrudnienia od 26 kwietnia 2023r.?

Nowelizacja rozszerza zakres informacji o warunkach zatrudnienia pracownika m.in. o:

  • obowiązujący pracownika dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy,
  • zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
  • w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
  • innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
  • obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,

Tematów, które będzie trzeba uwzględnić w informacji o warunkach zatrudnienia, jest zdecydowanie więcej. Nie ulega zmianie termin przekazania tej informacji, mianowicie, wynosi on 7 dni, ale od dopuszczenia pracownika do pracy. 7 dni będziemy liczyć od pierwszego dnia, w którym pracownik zaczął świadczyć pracę, a nie od zawarcia umowy o pracę.

Dodatkowo, w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, pracodawca będzie zobowiązany do przekazania pracownikowi informacji o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do której wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę. Pracodawca informuje pracownika również o Pracowniczych Planach Kapitałowych.

Poza tym, pracodawca informuje pracownika:

  •  o nowym adresie swojej siedziby lub nowym adresie zamieszkania w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającą siedziby w ciągu 7 dni od dnia zmiany adresu oraz
  •  o zmianach warunków zatrudnienia określonych w informacji o warunkach zatrudnienia, a także o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy lub innym porozumieniem zbiorowym niezwłocznie, ale nie później niż w dniu zastosowania do pracownika nowych warunków zatrudnienia lub objęcia układem zbiorowym pracy/innym porozumieniem zbiorowym (nie dotyczy to przypadku, gdy zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy lub prawa ubezpieczeń społecznych, a przepisy te zostały wskazane w informacji przekazywanej pracownikowi).

III. Co ww. zmiany oznaczają w praktyce?

Każdy pracodawca powinien zweryfikować, jaką treść ma stosowana w zakładzie pracy informacja o warunkach zatrudnienia. Należy, bowiem, dostosować jej treść do wprowadzanych zmian.

Warto przygotować sobie również wzór „uzupełniającej” informacji o warunkach zatrudnienia. Zgodnie z art. 22 ustawy nowelizującej, w przypadku umów o pracę trwających w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, pracodawca, na wniosek pracownika, ma obowiązek uzupełnić informacje, które do tej pory nie były uwzględniane w informacji o warunkach zatrudnienia, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

IV. Zmiany kodeksu pracy – Podsumowanie

Zmian wprowadzanych ustawą jest niezwykle dużo.

O zmianach dotyczących uprawnień rodzicielskich napisałam tutaj:

Dłuższy urlop rodzicielski od 26 kwietnia 2023r.

W mojej ocenie, zmiana w zakresie informacji o warunkach zatrudnienia ma istotne znaczenie dla obu stron stosunku pracy i wymaga także dokonania zmian w stosowanych w zakładzie pracy dokumentach.

Jeśli artykuł jest wartościowy i pomógł Ci pozyskać istotną wiedzę, możesz docenić nasz wkład i „postawić nam kawę”. Oczywiście nie jest to obowiązkowe.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

[otw_shortcode_info_box border_type=”bordered” border_style=”bordered” shadow=”shadow-down-left” rounded_corners=”rounded-5″ icon_size=”large” icon_url=”https://e-prawopracy.pl/wp-content/uploads/2016/07/koperta-01.png”]Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: [email protected] [/otw_shortcode_info_box]

Photo by Maarten van den Heuvel on Unsplash

    Skorzystaj z porady

    Jestem zbudowana profesjonalizmem, precyzją i szybkością działania p. Katarzyny w uporządkowaniu i rozwikłaniu mojego bynajmniej nieoczywistego "ZUS-owskiego" problemu. Polecam Kancelarię p. Katarzyny za jej profesjonalizm oraz również za bezstresowy kontakt.

    Barbara Pomorska Avatar Barbara Pomorska

    Polecam Panią Mecenas! Wygraliśmy sprawę z pracodawcą, bardzo sympatyczna i rzetelna osoba. Chcę jeszcze dodać, że jestem zadowolony ze współpracy z Panią Katarzyną. Podziękowania również dla Pani Patrycji.

    Grzegorz Avatar Grzegorz

    Napisz komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *