26 kwietnia 2023 r. wejdzie w życie rewolucyjna nowelizacja Kodeksu pracy
Ustawa zmieni kodeks pracy w wielu obszarach, przede wszystkim związanych z zawieraniem stosunku pracy i uprawnieniami związanymi z rodzicielstwem.
W kilku kolejnych wpisach przybliżę zmiany na blogu. Dziś zajmiemy się nową informacją o warunkach zatrudnienia
I. Informacja o warunkach zatrudnienia – jak jest obecnie do 26 kwietnia 2023r?
Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 29 k.p., pracodawca informuje nowo zatrudnionego pracownika w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o:
1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.
Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy (a obowiązek taki ma pracodawca zatrudniający przynajmniej 50 pracowników) to musi poinformować dodatkowo o:
6) porze nocnej,
7) miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia,
8) przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.
Brzmi to dość obszernie, ale w praktyce taka informacja jest stosunkowo krótka (tym bardziej, że informacja może zawierać odesłania do przepisów).
II. Informacja o warunkach zatrudnienia od 26 kwietnia 2023r.?
Nowelizacja rozszerza zakres informacji o warunkach zatrudnienia pracownika m.in. o:
- obowiązujący pracownika dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy,
- zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
- w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
- innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
- obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,
Tematów, które będzie trzeba uwzględnić w informacji o warunkach zatrudnienia, jest zdecydowanie więcej. Nie ulega zmianie termin przekazania tej informacji, mianowicie, wynosi on 7 dni, ale od dopuszczenia pracownika do pracy. 7 dni będziemy liczyć od pierwszego dnia, w którym pracownik zaczął świadczyć pracę, a nie od zawarcia umowy o pracę.
Dodatkowo, w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, pracodawca będzie zobowiązany do przekazania pracownikowi informacji o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do której wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę. Pracodawca informuje pracownika również o Pracowniczych Planach Kapitałowych.
Poza tym, pracodawca informuje pracownika:
- o nowym adresie swojej siedziby lub nowym adresie zamieszkania w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającą siedziby w ciągu 7 dni od dnia zmiany adresu oraz
- o zmianach warunków zatrudnienia określonych w informacji o warunkach zatrudnienia, a także o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy lub innym porozumieniem zbiorowym niezwłocznie, ale nie później niż w dniu zastosowania do pracownika nowych warunków zatrudnienia lub objęcia układem zbiorowym pracy/innym porozumieniem zbiorowym (nie dotyczy to przypadku, gdy zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy lub prawa ubezpieczeń społecznych, a przepisy te zostały wskazane w informacji przekazywanej pracownikowi).
III. Co ww. zmiany oznaczają w praktyce?
Każdy pracodawca powinien zweryfikować, jaką treść ma stosowana w zakładzie pracy informacja o warunkach zatrudnienia. Należy, bowiem, dostosować jej treść do wprowadzanych zmian.
Warto przygotować sobie również wzór „uzupełniającej” informacji o warunkach zatrudnienia. Zgodnie z art. 22 ustawy nowelizującej, w przypadku umów o pracę trwających w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, pracodawca, na wniosek pracownika, ma obowiązek uzupełnić informacje, które do tej pory nie były uwzględniane w informacji o warunkach zatrudnienia, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
IV. Zmiany kodeksu pracy – Podsumowanie
Zmian wprowadzanych ustawą jest niezwykle dużo.
O zmianach dotyczących uprawnień rodzicielskich napisałam tutaj:
W mojej ocenie, zmiana w zakresie informacji o warunkach zatrudnienia ma istotne znaczenie dla obu stron stosunku pracy i wymaga także dokonania zmian w stosowanych w zakładzie pracy dokumentach.
Jeśli artykuł jest wartościowy i pomógł Ci pozyskać istotną wiedzę, możesz docenić nasz wkład i „postawić nam kawę”. Oczywiście nie jest to obowiązkowe.
[otw_shortcode_info_box border_type=”bordered” border_style=”bordered” shadow=”shadow-down-left” rounded_corners=”rounded-5″ icon_size=”large” icon_url=”https://e-prawopracy.pl/wp-content/uploads/2016/07/koperta-01.png”]Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: [email protected] [/otw_shortcode_info_box]
Photo by Maarten van den Heuvel on Unsplash
Napisz komentarz