26 kwietnia 2023 r. wejdzie w życie rewolucyjna nowelizacja Kodeksu pracy

Ustawa zmieni kodeks pracy w wielu obszarach, przede wszystkim związanych z zawieraniem stosunku pracy i uprawnieniami związanymi z rodzicielstwem.

W kilku kolejnych wpisach przybliżę zmiany na blogu. Dziś zajmiemy się nową informacją o warunkach zatrudnienia

I. Informacja o warunkach zatrudnienia – jak jest obecnie do 26 kwietnia 2023r?

Zgodnie z aktualnie obowiązującym art. 29 k.p.,  pracodawca informuje nowo zatrudnionego pracownika w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę o:

1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,

2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,

3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,

4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.

Jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy (a obowiązek taki ma pracodawca zatrudniający przynajmniej 50 pracowników) to musi poinformować dodatkowo o:

6) porze nocnej,

7) miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia,

8) przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Brzmi to dość obszernie, ale w praktyce taka informacja jest stosunkowo krótka (tym bardziej, że informacja może zawierać odesłania do przepisów).

II. Informacja o warunkach zatrudnienia od 26 kwietnia 2023r.?

Nowelizacja rozszerza zakres informacji o warunkach zatrudnienia pracownika m.in. o:

  • obowiązujący pracownika dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy,
  • zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią,
  • w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę,
  • innych niż uzgodnione w umowie o pracę przysługujących pracownikowi składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych,
  • obowiązujących zasadach rozwiązania stosunku pracy, w tym o wymogach formalnych, długości okresów wypowiedzenia oraz terminie odwołania się do sądu pracy lub, jeżeli nie jest możliwe określenie długości okresów wypowiedzenia w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, sposobie ustalania takich okresów wypowiedzenia,

Tematów, które będzie trzeba uwzględnić w informacji o warunkach zatrudnienia, jest zdecydowanie więcej. Nie ulega zmianie termin przekazania tej informacji, mianowicie, wynosi on 7 dni, ale od dopuszczenia pracownika do pracy. 7 dni będziemy liczyć od pierwszego dnia, w którym pracownik zaczął świadczyć pracę, a nie od zawarcia umowy o pracę.

Dodatkowo, w terminie 30 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy, pracodawca będzie zobowiązany do przekazania pracownikowi informacji o nazwie instytucji zabezpieczenia społecznego, do której wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz informacje na temat ochrony związanej z zabezpieczeniem społecznym, zapewnianej przez pracodawcę. Pracodawca informuje pracownika również o Pracowniczych Planach Kapitałowych.

Poza tym, pracodawca informuje pracownika:

  •  o nowym adresie swojej siedziby lub nowym adresie zamieszkania w przypadku pracodawcy będącego osobą fizyczną nieposiadającą siedziby w ciągu 7 dni od dnia zmiany adresu oraz
  •  o zmianach warunków zatrudnienia określonych w informacji o warunkach zatrudnienia, a także o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy lub innym porozumieniem zbiorowym niezwłocznie, ale nie później niż w dniu zastosowania do pracownika nowych warunków zatrudnienia lub objęcia układem zbiorowym pracy/innym porozumieniem zbiorowym (nie dotyczy to przypadku, gdy zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy lub prawa ubezpieczeń społecznych, a przepisy te zostały wskazane w informacji przekazywanej pracownikowi).

III. Co ww. zmiany oznaczają w praktyce?

Każdy pracodawca powinien zweryfikować, jaką treść ma stosowana w zakładzie pracy informacja o warunkach zatrudnienia. Należy, bowiem, dostosować jej treść do wprowadzanych zmian.

Warto przygotować sobie również wzór „uzupełniającej” informacji o warunkach zatrudnienia. Zgodnie z art. 22 ustawy nowelizującej, w przypadku umów o pracę trwających w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, pracodawca, na wniosek pracownika, ma obowiązek uzupełnić informacje, które do tej pory nie były uwzględniane w informacji o warunkach zatrudnienia, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

IV. Zmiany kodeksu pracy – Podsumowanie

Zmian wprowadzanych ustawą jest niezwykle dużo.

O zmianach dotyczących uprawnień rodzicielskich napisałam tutaj:

Zmiany w prawie pracy | Dłuższy urlop rodzicielski od 26 kwietnia 2023r.

W mojej ocenie, zmiana w zakresie informacji o warunkach zatrudnienia ma istotne znaczenie dla obu stron stosunku pracy i wymaga także dokonania zmian w stosowanych w zakładzie pracy dokumentach.

    Skorzystaj z porady

    W swojej prywatnej sprawie korzystałam z pomocy z Pani Mecenas w zakresie ZUS-owskiej o podleganie ubezpieczeniu i z jej pomocą wygrałam. Osoba terminowa, skrupulatna i zaangażowana - od tej strony dała się poznać. Polecam z całego serca.

    Izabela Konopka Avatar Izabela Konopka

    Bardzo serdecznie poleca współpracę z p.Katarzyną Klembą . Jeśli ktoś potrzebuje pomocy w sprawach związanych z ZUS-em Pani Mecenas jest rzeczowa i profesjonalna. Na każde pytanie odpowiada wyczerpująco i tak , żeby klient zrozumiał każdą zawiłość prawną. Nie ma się poczucia, że jest się pozostawionym z problemem. Moja sprawa została załatwiona pozytywnie za co bardzo dziękuje.

    Zbigniew Wajszczuk Avatar Zbigniew Wajszczuk

    Napisz komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *