Wracam na blogu z wpisem dotyczącym sygnalistów.
Z blogowych wpisów wiesz już, że podstawowym dokumentem w zakładzie pracy wdrażającym ochronę sygnalistów jest procedura zgłoszeń wewnętrznych.
A wiesz kto ma stosować tę procedurę, do kogo mają wpływać zgłoszenia?
Z tego wpisu dowiesz się:
– Kto z ramienia zakładu pracy ma przyjmować zgłoszenia i je rozpatrywać?
– Czy można zlecić wykonywanie ww. czynności podmiotowi zewnętrznemu?
– Czy ustawa o ochronie sygnalistów wymaga sporządzenia dokumentów w tym zakresie?
I. Kto przyjmuje zgłoszenia wewnętrzne i je rozpatruje?
W procedurze zgłoszeń wewnętrznych należy określić właśnie to:
⇒ kto jest upoważniony do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych – według ustawy może to być:
– wewnętrzna jednostka organizacyjna w strukturze organizacyjnej podmiotu wdrażającego ochronę sygnalisty (np. dział kadr),
– osoba/osoby znajdujące się w strukturze organizacyjnej podmiotu wdrażającego ochronę sygnalisty (np. kierownik działu HR),
– podmiot zewnętrzny (np. kancelaria prawna),
⇒kto ma podejmować działania następcze, czyli weryfikować zgłoszenie i przeprowadzić dalsze postępowanie w związku ze zgłoszeniem.
Może to być ten sam podmiot, który przyjmował zgłoszenie, albo inna osoba lub jednostka organizacyjna w ramach w strukturze organizacyjnej podmiotu wdrażającego ochronę sygnalisty.
Tutaj ważna uwaga. Działań następczych nie może podejmować podmiot zewnętrzny.
Podmiot zewnętrzny:
- może tylko przyjąć zgłoszenie oraz
- może stanowić wsparcie merytoryczne przy podejmowaniu działań następczych (rozpatrywaniu zgłoszenia) przez osobę/osoby/jednostkę w strukturze podmiotu wdrażającego ochronę sygnalisty.
II. Czy można zlecić wykonywanie ww. czynności podmiotowi zewnętrznemu?
Powtórzę to, co napisałam wyżej 😊
Zgłoszenia wewnętrzne mogą wpływać do podmiotu zewnętrznego.
Dalszą obsługą zgłoszeń podmioty zewnętrzne już nie mogą się zajmować, ale mogą pomagać zakładom, u których ochrona sygnalistów jest wdrożona.
Moja sugestia jest taka, żeby przed sporządzeniem procedury zgłoszeń wewnętrznych:
- ustalić, jakimi kanałami mają spływać zgłoszenia (do udostępnionej skrzynki, e-mailowo, telefonicznie, listownie, przez aplikację, system wewnętrzny etc.) i
- następnie dobrać do tego osoby lub podmioty odpowiedzialne za odbiór zgłoszeń.
III. Czy ustawa o ochronie sygnalistów wymaga sporządzenia dokumentów w tym zakresie?
Odpowiedź brzmi: tak.
Jeśli mowa o osobach znajdujących się w strukturze jednostki organizacyjnej, do której mają wpływać zgłoszenia, każda osoba musi posiadać upoważnienie do przetwarzania danych w związku ze zgłoszeniami naruszenia prawa.
Moim zdaniem, takie osoby powinny mieć dopisaną obsługę zgłoszeń wewnętrznych do swojego zakresu obowiązków.
Jeśli za przyjmowanie zgłoszeń i ich dalszą obsługę odpowiada konkretna osoba bądź jakiś dział, w którym oczywiście pracują również osoby fizyczne, należy przygotować dla tych osób pisemne upoważnienie do: przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, podejmowania działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych osób.
Jeśli za przyjmowanie zgłoszeń ma odpowiadać podmiot zewnętrzny, wówczas trzeba z nim podpisać umowę w celu powierzenia obsługi przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych, potwierdzania przyjęcia zgłoszenia, przekazywania informacji zwrotnej oraz dostarczania informacji na temat procedury zgłoszeń wewnętrznych z zastosowaniem rozwiązań technicznych i organizacyjnych zapewniających zgodność tych czynności z ustawą (ten zakres może ulec modyfikacji).
W takiej umowie należy również uregulować kwestie przetwarzania danych osobowych (na kształt umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych).
Taka umowa zastępuje pisemne upoważnienie, o którym pisałam wyżej.
IV. Sygnaliści dokumentacja – podsumowanie
Jeśli potrzebujesz wsparcia w sporządzeniu pisemnego upoważnienia lub w przygotowaniu wzoru umowy zawieranej z podmiotem zewnętrznym, możesz zwrócić się do nas po pomoc.
Napisz komentarz