W dzisiejszym wpisie poruszam temat likwidacji stanowiska pracy.
Na blogu znajdziecie wpis sprzed ponad 10 lat na temat możliwości zwolnienia pracowników właśnie z powodu likwidacji stanowiska pracy (znajdziesz to tutaj.
Dzisiaj chciałabym wytłumaczyć w „żołnierskich” słowach, o co z tą likwidacją chodzi.
We wpisie przeczytasz o tym:
- Co to jest „likwidacja stanowiska pracy”?
- Jaki jest termin na odwołanie od wypowiedzenia?
- Kiedy likwidacja stanowiska pracy jest pozorna?
I. Co to jest „likwidacja stanowiska pracy”?
Likwidacja stanowiska pracy może dotyczyć jedynego i niepowtarzalnego stanowiska w strukturze zakładu pracy.
Najprościej rzecz ujmując chodzi o usunięcie takiego stanowiska ze struktury organizacyjnej danego zakładu pracy.
Np. jeśli w zakładzie pracy funkcjonuje jedno stanowisko o nazwie specjalista ds. sprzedaży i tylko osoba zatrudniona na tym stanowisku zajmuje się sprzedażą produktów to może ono podlegać likwidacji stanowiska pracy.
Likwidacja stanowisk pracy może dotyczyć też wszystkich stanowisk pracy danego rodzaju.
Np. jeśli w zakładzie pracy mamy trzy stanowiska o nazwie specjalista ds. sprzedaży i wszystkie mają zostać usunięte ze struktury organizacyjnej zakładu pracy to mamy do czynienia z likwidacją.
W pozostałych przypadkach mamy do czynienia z redukcją zatrudnienia. Redukcja zatrudnienia ma natomiast miejsce wówczas, gdy w strukturze zakładu pracy jest co najmniej dwóch pracowników zatrudnionych na takim samym stanowisku, a pracodawca zamierza zmniejszyć liczbę takich samych stanowisk (np. z czterech do dwóch).
W orzecznictwie przyjmuje się, że:
Przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę jest w szczególności likwidacja stanowiska pracy rozumiana jako zmiana struktury organizacyjnej zakładu pracy, polegająca na likwidacji jedynego lub wszystkich stanowisk pracy danego rodzaju i powodująca konieczność zwolnienia wszystkich pracowników zatrudnionych na tym stanowisku lub stanowiskach. W doktrynie i orzecznictwie nie ma wątpliwości, że tak rozumiana likwidacja stanowiska pracy jest sama w sobie wystarczającą przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umowy o pracę. W takich przypadkach nie ma konieczności porównywania pracowników i stosowania kryteriów doboru do zwolnienia.
W przypadku likwidacji stanowiska pracy często pada pytanie, co się dzieje z obowiązkami wykonywanymi na likwidowanym stanowisku.
Obowiązki zwalnianego pracownika najczęściej powierzane są innym pracownikom poprzez zmianę ich zakresu obowiązków bądź są powierzane do wykonywania zewnętrznym podmiotom.
To, co dzieje się z obowiązkami wykonywanymi na likwidowanym stanowisku, ma też znaczenie pod kątem ewentualnej pozorności likwidacji stanowiska pracy.
II. Likwidacja stanowiska pracy – Odwołanie od wypowiedzenia umowy o pracę
Likwidacja stanowiska pracy może stanowić przyczynę wypowiedzenia.
Jak dobrze wiesz od wypowiedzenia wręczonego przez pracodawcę można się odwołać. Masz na to 21 dni od otrzymania oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia.
Kiedy pracownicy odwołują się od wypowiedzenia opartego na likwidacji stanowiska pracy?
Wtedy, gdy uważają, że likwidacja stanowiska pracy jest pozorna, a więc w rzeczywistości w ogóle nie wystąpiła (bo np. pracodawca zatrudnił nową osobę na likwidowane stanowisko pracy i powierzył nowemu pracownikowi tożsame obowiązki).
Pozorna przyczyna wypowiedzenia powoduje, że wypowiedzenie jest nieuzasadnione.
Zgodnie zaś z przepisami kodeksu pracy, jeśli wypowiedzenie umowy o pracę jest nieuzasadnione jak najbardziej można wnieść odwołanie do sądu pracy i domagać się odszkodowania lub przywrócenia do pracy.
W toku postępowania sądowego, sąd pracy weryfikuje prawdziwość likwidacji stanowiska pracy.
III. Pozorna likwidacja stanowiska pracy – idziemy do sądu pracy?
Pozorna likwidacja jest nieprawidłowa.
Z pozorną likwidacją stanowiska pracy mamy do czynienia wówczas, gdy stanowisko pracy w rzeczywistości nie podlega likwidacji.
Kiedy mamy do czynienia z pozornością?
Np. Pracodawca w miejsce likwidowanego stanowiska pracy tworzy nowe o innej nazwie, ale z tym samym zakresem obowiązków.
Jest to najczęstszy przypadek pozornej likwidacji stanowiska pracy.
Pozorna likwidacja stanowisko pracy w orzeczeniach sądów:
O pozorności likwidacji stanowiska pracy orzekł m.in. Sąd Rejonowy w Bełchatowie w wyroku z 30 grudnia 2019 r., IV P 42/19. Zwolniona została specjalistka ds. kadr i płac z powodu likwidacji stanowiska pracy. Po jej zwolnieniu zatrudniona została nowa pracownica, której powierzono wszystkie sprawy kadrowe, zajmowała się wynagrodzeniami pracowników (naliczała m.in. wynagrodzenie P. R.), urlopami, współpracą z ZUS. Nowo zatrudniona pracownica wykonywała wszystkie te czynności, które wykonywała wcześniej zwolniona pracownica.
Sąd uwzględnił odwołanie zwolnionej pracownicy wskazując, że likwidacja została tylko określona w regulaminie, a nowo zatrudniona osoba, mimo innej nazwy stanowiska (referent ds. organizacyjno-administracyjnych), wykonywała te same obowiązki, co zwolniona pracownica.
Z pozornością będziemy mieli też do czynienia, gdy pracodawca twierdzi, że obowiązki zwalnianego pracownika powierzył innym pracownikom, ale nie znajdzie to w rzeczywistości potwierdzenia.
Dzieje się tak, gdy nie ulegnie zmianie zakres obowiązków innych pracowników bądź nie wzrośnie wynagrodzenie za pracę innym pracownikom (przy zwiększeniu ilości pracy), bądź gdy w postępowaniu sądowym okaże się, że pracownicy pozostali w zakładzie pracy byli tak obłożeni pracą, że nie mieli możliwości przyjąć nowych obowiązków.
Jak widzisz likwidacja stanowiska pracy to temat szeroki. W każdym przypadku, gdy wypowiedzenie jest oparte na likwidacji stanowiska pracy warto dokładnie przeanalizować, czy likwidacja jest fikcyjna czy nie.
Napisz komentarz