Przyznam szczerzę, że naprawdę jak na prawnika mam uosobienie bardzo łagodne i zawsze staram się namówić do kompromisu zwaśnione strony, rozważanie sobie ile warta dla mnie jest wygrana sprawa, a ile spokój ducha i pójście dalej, tak po prostu… Nie zawsze się tak jednak da i dobrze jest znać swoje prawa.
Piszę do mnie wiele z Was, osób które zawierzyły swoje sprawy biurom rachunkowym, księgowym i niestety nie wszystko poszło po Waszej myśli. „Moja Księgowa/Księgowy się pomylił… źle mi doradził… za późno wysłał zgłoszenie do ZUS… źle wyliczył składki itd… „
Sama doradzając Klientom czy to w kwestii założenia działalności, czy w kwestii dalszych spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi, zawsze polecam korzystanie ze sprawdzonego biura rachunkowego, księgowej bo nie jest to łatwe i dobrze mieć osobę, która te formalne sprawy załatwi.
Jednakże co ważne powierzenie tych sprawach komuś innego nie zwalnia Ciebie z odpowiedzialności.
Wszystkie błędy jakie popełni osoba/firma, której powierzysz prowadzenie swoich spraw i tak bezpośrednio dotkną Ciebie. Dlatego wybieraj roztropnie, trzymaj rękę na pulsie i znaj swoje prawa.
I. Kto poniesie konsekwencje za błędy biura rachunkowego w sprawach ZUS?
Zawarcie umowy z biurem rachunkowym nie przenosi na biuro odpowiedzialności za nienależyte wykonanie obowiązków ciążących na płatniku składek.
To Ty – w razie błędów biura rachunkowego polegających na błędnych zgłoszeniach – otrzymasz decyzję odmowną i nie dostaniesz na przykład zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub dostaniesz w niesatysfakcjonującej Cię kwocie. To Ty (przepraszam, że tak osobiście piszę ale chce żebyście dobrze wszystko zrozumieli), będziesz zobowiązany pokryć zaległość podatkową, jeśli podatek zostanie źle naliczony itd.
Zlecenie prowadzenia dokumentacji biuru rachunkowemu odbywa się na podstawie odpowiedniej umowy cywilnoprawnej. Jeśli się na to zdecydujesz – odpowiednio ją przygotuj, przeczytaj.
Tego rodzaju umowa nie może jednak zmieniać lub przenosić na biuro rachunkowe odpowiedzialności ciążącej na płatniku składek, czyli na Tobie.
Taki zapis, nawet jeśli znajdzie się w umowie, jest bezskuteczny w stosunku do ZUS, czy Urzędu Skarbowego.
Powierzenie przez podatnika prowadzenia księgi podatkowej biuru rachunkowemu nie zwalnia go od następstw niewłaściwego wywiązania się przez to biuro z wykonania umowy i nie stanowi okoliczności wyłączającej odpowiedzialność podatnika za prawidłowe wykonanie zobowiązania podatkowego.Za prawidłowe wykonanie zobowiązania podatkowego odpowiada bowiem podatnik. Może on jednak dochodzić od biura rachunkowego naprawienia wyrządzonej mu szkody, zgodnie z postanowieniami zawartej z tym biurem umowy na podstawie przepisów prawa cywilnego, w toku procesu cywilnego przed sądem powszechnym.
(Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 października 1998 r., I SA/Po 395/98)
II. Jaka jest odpowiedzialność biura rachunkowego za błędy w sprawach ZUS?
Jeśli płatnik składek poniósł szkodę z tytułu nienależytego wykonania umowy dotyczącej prowadzenia przez biuro rachunkowe jego dokumentacji rozliczeniowej, może wystąpić z roszczeniem na drogę postępowania cywilnego przed sądem powszechnym z tytułu odpowiedzialności umownej, kontraktowej biura.
Odpowiedzialność biura rachunkowego jest więc wtórna. Wynika ona z umowy z klientem oraz zakresu obowiązków, które obciążają biuro rachunkowe na podstawie umowy.
Podstawowym dokumentem, na podstawie którego należy oceniać odpowiedzialność biura, jest więc umowa o świadczenie usług rachunkowych – dlatego ważne jest żeby była dla Ciebie korzystna.
Umowa ta określa zakres obowiązków biura, a tym samym określa zakres odpowiedzialności za wykonanie czynności, do których wykonania biuro zobowiązało się w umowie o świadczenie usług.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa biuro będzie odpowiadać za szkodę wyrządzoną klientowi, jeśli wystąpią łącznie wszystkie przesłanki odpowiedzialności. Przesłanki te to:
- szkoda,
- zawinione działanie lub zaniechanie biura oraz
- związek przyczynowy pomiędzy szkodą a zawinionym działaniem lub zaniechaniem biura.
Co ważne – działalność przedsiębiorców usługowo prowadzących księgi rachunkowe podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC.
Ubezpieczenie obejmuje odpowiedzialność za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z wykonywaną działalnością. Ubezpieczenie OC obejmuje wszystkie ww. szkody (z wyłączeniami określonymi w przepisach rozporządzenia), bez możliwości umownego ograniczenia przez zakład ubezpieczeń wypłaty odszkodowań. Ubezpieczony podmiot prowadzący księgi rachunkowe może więc pokryć szkodę klienta odszkodowaniem z wykupionej polisy OC.
III. Jaki jest okres przedawnienia roszczeń przedsiębiorcy, który korzysta z usług biura rachunkowego na podstawie zawartej umowy zlecenia?
Możliwość wystąpienia z roszczeniem o odszkodowanie od biura z tytułu nienależytego wykonania umowy przysługuje w ciągu 3 lat.
Sprawy te jednak nie są proste, ani szybkie tak więc naprawdę wybieraj roztropnie, trzymaj rękę na pulsie i w niektórych przypadkach sprawdź nawet dwa razy, u dwóch źródeł, bo konsekwencje mogą być bolesne.
Ps. Bądź czujna/y jak jastrząb i wszystko dokładnie obserwuj – to uzasadnienia dla zdjęcia, ilustrującego ten wpis. Wiem, że kontrowersyjne porównanie 🙂
Napisz komentarz