Tarcza 2.0. – 9 kwietnia 2020 r. Sejm uchwalił ustawę o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 – zwaną „Tarczą 2.0”, która ma rozszerzyć pomoc dla przedsiębiorców.
Ustawa aktualnie jest procedowana w Senacie. Nie jest wiadome, czy ustawa wejdzie w życie jeszcze przed świętami czy już po. Jeśli cokolwiek z tego co poniżej opisuje się zmieni, artykuł zostanie zaktualizowany.
Artykuł zaktualizowany znajdziesz tutaj:
Tarcza 2.0 – Jakie zmiany w pomocy dla przedsiębiorców wprowadziła?
Jakie zmiany wprowadza w zakresie wsparcia przedsiębiorców?
O tym piszę poniżej.
I. Zwolnienie ze składek ZUS |Tarcza 2.0
Obecnie obowiązujące przepisy tarczy antykryzysowej przewiduja zwolnienie z obowiązku opłacania nieopłaconych składek dla pracodawców zgłaszających mniej niż 10 osób ubezpieczonych na dzień 29 lutego 2020 r.
Opisywałam to co teraz obowiązuje w artykule:
Tarcza antykryzysowa – Zwolnienie ze składek ZUS, wynagrodzenie postojowe, zasiłek opiekuńczy
Uchwaloną ustawą tzw. Tarczą 2.0. najprawdopodobniej zostanie wprowadzone zwolnienie dla przedsiębiorców zgłaszających do ubezpieczeń społecznych od 10 do 49 ubezpieczonych na dzień 29 lutego 2020 r., jeśli byli płatnikami składek przed 1 lutego 2020 r.
Zwolnienie ma obejmować analogiczny okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r.
Nowością jest to, że zwolnienie nie będzie obejmowało całej kwoty składek, ale jedynie 50% kwoty składek opłacanych za osoby ubezpieczone – „w wysokości 50% łącznej kwoty nieopłaconych należności z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej złożonej za dany miesiąc”.
Według uchwalonej ustawy, do limitu „mniej niż 10 osób” i „od 10 do 49 osób” nie wlicza się pracowników młodocianych.
Przedsiębiorcy zgłaszają wiele problemów związanych z ustalaniem kryterium liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń, m.in. czy wliczać do niego osoby pobierające zasiłek macierzyński, co do tej pory nie pozostaje wyjaśnione.
II. Świadczenie postojowe | Tarcza 2.0
Zgodnie z uchwalonymi zmianami, przedsiębiorcy, jak i osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych mogą wnioskować o świadczenie postojowe trzykrotnie – do tej pory świadczenie postojowe było świadczeniem jednorazowym.
Osoby uprawnione do tego świadczenia, czyli prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą i wykonujące umowy cywilnoprawne, muszą oddzielnie wystąpić o wypłatę po raz drugi i trzeci świadczenia postojowego.
Warunkiem ponownej wypłaty świadczenia jest złożenie oświadczenia, że sytuacja majątkowa, która stanowiła podstawę przyznania pierwszego świadczenia postojowego, nie uległa poprawie.
Ponowne przyznanie świadczenia postojowego będzie mogło nastąpić nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty po raz pierwszy tego świadczenia.
Wysokość świadczenia postojowego ani ponownego świadczenia postojowego nie ulega zmianie.
Na ten moment nie znamy „technicznej strony” ubiegania się o ponowną wypłatę świadczenia postojowego – należy zaczekać na opracowanie dokumentów i ich udostępnienie na stronie ZUS.
III. Dofinansowanie do wynagrodzeń | Tarcza 2.0
Uchwalona ustawa poszerza katalog podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników na zasadach opisanych w art. 15g oprócz przedsiębiorców.
Są nimi organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (np. fundacje, spółdzielnie socjalne) oraz państwowe osoby prawne, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, u których wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19.
Ww. podmioty obowiązują warunki określone w art. 15zze oraz m.in. art. 15g ust. 3 i 17 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Trzeba wspomnieć o tym, że nie będzie obowiązywać zakaz wypowiadania umów z przyczyn niedotyczących pracowników po podpisaniu umowy w przedmiocie przyznania dofinansowania.
Jest to zdecydowanie zmiana in minus w kontekście ochrony zatrudnienia, bowiem na mocy ustawy wcześniejszej (Tarczy 1.0), w okresie, na jaki zostało przyznane przedsiębiorcy dofinansowanie i 3 miesięcy po okresie, na jaki została przyznana dopłata, pracodawca nie mógł wypowiedzieć umów z przyczyn niedotyczących pracowników.
IV. Pożyczka do 5.000,00 zł | Tarcza 2.0
Tarcza 2.0 rozszerza krąg mikroprzedsiębiorców, którzy będą uprawnienie do skorzystania z pożyczki do 5000 zł, którą opisuje w artykule:
Tarcza antykryzysowa | Pożyczka do 5000 zł dla przedsiębiorców, z możliwością jej umorzenia
o przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają pracowników, czyli tzw. samozatrudniomych.
Dotychczas warunek niezwracania udzielonej pożyczki na bieżące koszty prowadzenia działalności gospodarczej brzmiał tak:
Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca ten przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia nie zmniejszy stanu zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy w stosunku do stanu zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020 r. We wniosku o umorzenie mikroprzedsiębiorca oświadcza o nie zmniejszeniu stanu zatrudnienia.
Według ustawy warunkiem umorzenia pożyczki będzie obowiązek prowadzenia działalności przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki, co oznacza, że przedsiębiorca nie może zawiesić ani zamknąć prowadzenia działalności gospodarczej:
Pożyczka wraz z odsetkami na wniosek mikroprzedsiębiorcy podlega umorzeniu, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
We wniosku o umorzenie mikroprzedsiębiorca oświadcza, że prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
V. Dodatkowy zasiłek opiekuńczy
Ustawa rozszerza zakres podmiotowy osób, które będą mogły ubiegać się o dodatkowy zasiłek opiekuńczy na funkcjonariuszy zwolnionych ze służby, a będących funkcjonariuszami Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej.
Zasady i warunki ubiegania się o dodatkowy zasiłek opiekuńczy nie ulegają zmianie. Przeczytasz o nich tutaj.
VI. Szkolenia BHP i instruktaż stanowiskowy
Jak wiemy, aby dopuścić nowo zatrudnionego pracownika do pracy, powinien on legitymować się orzeczeniem lekarskim niestwierdzającym przeciwskazań do podjęcia pracy na stanowisku wskazanym w skierowaniu na badania wstępne.
Jako że obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, pracodawca ma obowiązek przeprowadzenia szkolenia wstępnego bhp przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy.
Szkolenie wstępne składa się z części ogólnej i instruktażu stanowiskowego.
Według ustawy, część ogólna szkolenia wstępnego może być przeprowadzona online – za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, instruktaż stanowiskowy przeprowadza się przed dopuszczeniem do wykonywania pracy na określonym stanowisku:
– pracownika zatrudnianego na stanowisku robotniczym oraz innym, na którym występuje narażenie na działanie czynników szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych lub niebezpiecznych, oraz pracownika przenoszonego na takie stanowisko,
– ucznia odbywającego praktyczną naukę zawodu,
– studenta odbywającego praktykę studencką.
Według ustawy instruktaż stanowiskowy ww. pracowników powinien zostać przeprowadzony w miejscu pracy (na stanowisku pracy) w bezpośredniej obecności pracownika i szkoleniowca bhp.
Jeśli chodzi o szkolenia okresowe bhp, gdy termin ich przeprowadzenia przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub w okresie 30 dni od dnia odwołania ww. stanów, termin ważności szkoleń przedłuża się do 60 dni od dnia odwołania jednego ze stanów. Szkolenia okresowe bhp powinny zostać zorganizowane w ciągu 60 dni od odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
VII. Odsetki za zwłokę
Zgodnie z art. 23 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, od nieopłaconych w terminie składek na ubezpieczenia należne są od płatnika składek odsetki za zwłokę.
Zgodnie z uchwaloną ustawą, na wniosek płatnika składek (dłużnika), ZUS może odstąpić od pobierania odsetek za zwłokę od nieopłaconych składek należnych za okres po dniu 31 grudnia 2019 r.
ZUS zapewne udostępni stosowny formularz na swojej stronie. Wniosek będzie można składać w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu.
Od odmownej decyzji będzie przysługiwało prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Prezesa ZUS w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
VIII. Tarcza 2.0 – Podsumowanie
Na ostateczny kształt ustawy zmieniającej „tarczę antykryzysową” z dnia 31 marca 2020 r. trzeba poczekać do zakończenia postępowania ustawodawczego.
Artykuł zaktualizowany znajdziesz tutaj:
Tarcza 2.0 – Jakie zmiany w pomocy dla przedsiębiorców wprowadziła?
Wiem, jednak doskonale, na to że przedsiębiorcy liczą na więcej. Niektórzy też już przestali wierzyć i niestety zwalniają pracowników czy też zawieszają lub zamykają swoje działalności gospodarcze.
[otw_shortcode_info_box border_type=”bordered” border_style=”bordered” shadow=”samonaśladownictw” rounded_corners=”rounded-5″ icon_size=”large” icon_url=”https://e-prawopracy.pl/wp-content/uploads/2016/07/koperta-01.png”]Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: [email protected] [/otw_shortcode_info_box]
Napisz komentarz