Używanie prywatnych narzędzi/materiałów/sprzętu pracownika do celów służbowych i rekompensowanie tego przez Pracodawców – czy zawsze musi się odbyć i na jakich zasadach?
W dzisiejszym wpisie odniosę się do dość popularnego w ostatnim roku problemu finansowania pracownikowi kosztów świadczenia pracy przy użyciu własnego sprzętu, w tym pracy zdalnej.
Niespełna rok temu, duże gro pracodawców poleciło pracownikom pracę zdalną i poleca ją nadal, a więc i temat rekompensowania kosztów po stronie pracownika jest nadal aktualny.
Zanim rozpocznę główny temat artykułu, napiszę jeszcze, że jeśli interesuje Cię tematyka pracy zdalnej / telepracy to artykuł na ten temat napisałam na blog Wojtka Wawrzaka PRAKREACJA.PL
Zarówno artykuł, jak i rozmowę Wojtka ze mną na ten temat, znajdziesz tutaj:
TELEPRACA I PRACA ZDALNA – WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ
I. Wykorzystywanie własnego sprzętu w celach służbowych – czy tak w ogóle można?
Coraz częściej pojawiającym się zjawiskiem jest korzystanie przez pracowników z własnych sprzętów w celach służbowych, zarówno w miejscu pracy jak i poza nim. Nosi to nazwę modelu BYOD (z ang. bring your own device).
Pracownicy coraz częściej stawiają na wykorzystywanie własnego komputera czy samochodu do wykonywania zadań służbowych – głównie ze względu na komfort i wygodę ich użytkowania.
Należy jednak zadać dwa pytania:
⇒ czy według prawa dopuszczalne jest korzystanie z własnych sprzętów w ramach wykonywanej pracy oraz
⇒ czy przysługuje za to jakiś ekwiwalent?
II. Czy jest dopuszczalne korzystanie z własnych sprzętów do wykonywania pracy dla pracodawcy? Co mówią przepisy prawa?
Kodeks pracy, w tym również ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, nakłada na pracodawcę obowiązek dostarczenia pracownikowi odpowiednich narzędzi do pracy.
Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca
To na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia możliwości wykonywania pracownikowi pracy. Czy może jednak umówić się z pracownikiem na wykorzystanie swojego sprzętu przez pracownika do świadczenia pracy?
W samym kodeksie pracy brak jest regulacji, które wprost mówiłyby o możliwości korzystania z prywatnych sprzętów pracownika w miejscu pracy.
Z kolei, w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. (tej dotyczącej przeciwdziałaniu COVID-19) wyraźnie dopuszcza się wykonywanie pracy zdalnej przy użyciu prywatnych narzędzi lub materiałów przez pracownika.
Niemniej, nie ma jasno określonych zasad, czy, zasadniczo, poza epidemią, pracownicy mogą korzystać z własnego sprzętu w pracy, a jeśli przyjąć, że mogą to nie wiadomo, na jakich warunkach.
Jest kilka czynników, które przemawiają za tym, że takie rozwiązanie (dopuszczenie możliwości korzystania z własnego sprzętu do wykonywania pracy) jest oczywiście możliwe na drodzę porozumienia się stron i nie należy do najgorszych.
Jeśli pracodawca z pracownikiem (w związku z ogólną zasadą swobody umów) za obopólną zgodą,dopuszczają możliwość korzystania przez pracownika z jego prywatnego sprzętu – taka umowa nie powinna być przez nikogo kwestionowana.
Możemy również w takiej sytuacji, do obliczenie wysokości ekwiwalentu dla pracownika, analogicznie, zastosować przepisy dotyczące wykonywania pracy w formie telepracy, które wprost dopuszczają korzystanie przez pracownika z własnego sprzętu do celów służbowych.
Nie należy jednak zapominać, że korzystanie z narzędzi i materiałów, których nie zapewnił pracodawca, powinno nastąpić z poszanowaniem i ochroną informacji poufnych, innych tajemnic prawnie chronionych (tajemnice przedsiębiorstwa, dane osobowe) oraz informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
III. Zwroty kosztów pracy z użyciem własnego sprzętu
Jak już wcześniej wspomniałam – przepisy w żaden sposób nie regulują zwrotu kosztów używania przez zatrudnionego własnych urządzeń podczas pracy, w związku z czym najbezpieczniejszą formą regulacji tej kwestii będzie odrębna umowa, której treść uzgodnią strony stosunku pracy.
Co przede wszystkim powinny uwzględniać postanowienia umowy na użytkowanie swojego sprzętu do celów zawodowych?
- narzędzia, sprzęty i materiały będą wykorzystywane przez pracownika;
- Jakiej wysokości i w jakich terminach należny będzie ekwiwalent z tego tytułu;
- Na podstawie jakich dokumentów ten ekwiwalent będzie należny (np. paragony, faktury);
- Reguły zwrotu kosztów ewentualnych napraw czy konserwacji sprzętu (np. ze wskazaniem, jaka część tych kosztów obciąża pracodawcę).
Jako pracodawca, taką umowę możesz przygotować samodzielnie, a możesz również skorzystać z pomocy prawnika.
IV. Jak ustalić wysokość takiego ekwiwalentu?
Na to pytanie, podobnie jak na poprzednie – nie ma odpowiedzi wprost. W związku z czym musimy przyjąć, że w tej kwestii najlepiej posiłkować się przepisami dotyczącymi telepracy (art. 6711§3).
Zgodnie z tymi przepisami, przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu bierze się pod uwagę:
- normy zużycia sprzętu oraz jego udokumentowane ceny rynkowe,
- ilość wykorzystanego materiału na potrzeby pracy (i jego ceny rynkowe).
Na kwotę ekwiwalentu może składać się nie tylko zużycie konkretnego sprzętu, ale również koszt energii elektrycznej, abonamentu telefonicznego, koszt Internetu. Z tego powodu, ekwiwalent może różnić się wysokością w każdym miesiącu w przypadku konkretnego pracownika, a także między konkretnymi pracownikami co do zasad ustalania jego wysokości, a więc i wysokości.
V. Ekwiwalent a podatki i składki ZUS
Nie możemy zapomnieć o kwestiach składek ZUS oraz podatków. Tutaj sytuacja jest bardziej klarowna.
Mamy możliwość zastosowania wyłączenia podatkowo-składowego wskazanego w:
– art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
– § 2 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.
O czym to właściwie świadczy?
Że ekwiwalenty pieniężne, za używane przez pracowników narzędzia, materiały czy sprzęt, które stanowią własność pracownika, zwolnione są z podatku dochodowego oraz składek ZUS.
Jednakże, aby pracodawca nie musiał tych składek oraz podatków odprowadzać, musi spełnić łącznie kilka warunków:
- Ekwiwalent musi być ustalony w postaci pieniężnej;
- Wysokość ekwiwalentu musi odzwierciedlać poniesione przez pracownika wydatki, a więc nie może być to kwota, która nie jest racjonalnie powiązana z wartością używanych w toku pracy sprzętów;
- Narzędzia, materiały lub sprzęt muszą stanowić własność pracownika (pracodawca powinien dysponować odpowiednimi dowodami – rachunkiem czy fakturą dokumentującą zakup, umową sprzedaży);
- Narzędzia, materiały i sprzęty należące do pracownika muszą być wykorzystywane w celach służbowych, a więc przy wykonywaniu pracy na rzecz pracodawcy.
- Podsumowanie:
Jak widać, po podjęciu decyzji o pokryciu przez pracodawcę kosztów używania własnego sprzętu przez pracownika przy wykonywaniu pracy, sformalizowanie tego nie jest rzeczą nazbyt skomplikowaną, ale również jest rzeczą bardzo istotną.
Z uwagi na wyłączenia podatkowo-składkowe nie stanowi to również znacznego obciążenia budżetu pracodawcy. Tym samym warto oficjalnie i w sposób jasny te zasady ustalić, tak żeby obie strony z tego rozwiązania były zadowolone.
[otw_shortcode_info_box border_type=”bordered” border_style=”bordered” shadow=”samonaśladownictw” rounded_corners=”rounded-5″ icon_size=”large” icon_url=”https://e-prawopracy.pl/wp-content/uploads/2016/07/koperta-01.png”]Jeśli masz pytania, potrzebujesz pomocy, indywidualnej konsultacji napisz do mnie na adres: [email protected] [/otw_shortcode_info_box]
Photo by Fabian Irsara on Unsplash
Napisz komentarz